Havária lietadla An-24 slovenských vzdušných síl v roku 2006, ktoré prevážalo slovenských členov síl KFOR z polročnej služby v Kosove, sa udiala večer 19. januára za tmy, za priaznivých meteorologických podmienok.
Príčinou bolo zlyhanie ľudského faktora.
Lietadlo narazilo do zalesneného kopca pri pristávaní medzi obcou Hejce a Telkibánya v Maďarsku, iba 3 km od slovenskej hranice, približne 20 km od košického letiska.
Na palube zahynulo 41 vojakov a 1 civilný zamestnanec ministerstva obrany SR, prežil iba nadporučík Martin Farkaš. Ide o najsmrteľnejšiu leteckú nehodu v dejinách samostatného Slovenska a Maďarska.
Príčina nehody
Posádka sa zrejme dopustila primárnej navigačnej chyby, keď priblíženie na vzletovú a pristávaciu dráhu 01 košického letiska prebiehalo, namiesto nížinným údolím Hornádu, východnejšie, nad kopcami Zempléni-hegység. Podľa vyšetrovacej komisie nemalo lietadlo správne nastavený rádiový výškomer, ktorý má možnosť nastavenia tzv. nebezpečnej výšky, ktorej dosiahnutie bude posádke signalizované. Posádka mala povinnosť túto hodnotu nastaviť pred započatím priblíženia, no neurobila to.
Nenastavenie nebezpečnej výšky avšak nebolo bezprostrednou, ale spolupôsobiacou príčinou nehody.
Posádka nesprávne odhadla prechod z prístrojového na vizuálne priblíženie k letisku v Košiciach.
Na Slovensku bol po nehode 24 hodinový štátny smútok. Rozlúčka s plnými vojenskými poctami sa konala za účasti tisícov ľudí v prešovskej mestskej hale, ulica Jána Pavla II. Na pohreb obetí havárie pricestoval aj generálny tajomník NATO, Jaap de Hoop Scheffer.Slovenský minister obrany Juraj Liška podal demisiu.
V roku 2020 minister obrany Jaroslav Naď odtajnil spis k obnovenému vyšetrovaniu.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť