Utorok 06. 05. 2025 22:39:59 | Meniny má Hermína

Na košickej Škole umeleckého priemyslu sa bude vyučovať unikátny odbor

KOŠICE/ V roku 2017 dostala Škola umeleckého priemyslu v Košiciach a v Trenčíne zelenú na otvorenie nového stredoškolského odboru dizajn digitálnych aplikácií. Po roku príprav sa začalo s jeho experimentálnych overovaním. Ako tvrdí jeho spoluautorka Ľubica Reváková zo ŠUP Košice, pri tvorbe vzdelávacieho programu tvorcovia učebného plánu reagovali na potreby zamestnávateľov: “Výtvarné umenie už dávno nie je len o tradičných technikách. Čoraz viac nové technológie hrajú dôležitú úlohu aj v tomto odvetví. S rastúcim počtom IT firiem vzniká prirodzená požiadavka aj na dizajnérov, ktorí okrem grafického dizajnu ovládajú aj celú stratégiu tvorby produktov a sú zdatní v digitálnych zručnostiach”.

Natália Novotná|6. február 2024|17:00:10


Súvisiaci článok
Zisk slovenských bánk dosiahol vlani 1,2 miliardy eur. Vláda na ne uvalila mimoriadnu daň
Čítajte viac >

**Nové technológie treba zapájať aj do umenia **

„Tento odbor sme založili s tým, že sme chceli spraviť nadstavbu na grafický dizajn. Keďže sa na nás obracali zamestnávatelia a mali sme informácie aj od VÚCky i ministerstva školstva, že treba niečo viacej spraviť na ŠUPkách. Treba zapájať nové technológie aj do umenia a treba to samozrejme učiť žiakov. Tým, že tieto nové technológie napredujú, tak aj v Košiciach a celkove na Slovensku vznikajú nové IT firmy, tak sme chceli vytvoriť niečo, aby absolventi našej školy mali väčšie možnosti uplatniť sa aj v tejto sfére.“

Počas posledných 10 - 20 rokov sa z User Experience stal svetový trend.

“Je to velikánska oblasť technológie, sociológie, cez dátovú analytiku, a samozrejme aj vizuálny dizajn, pri ktorom sa kladie veľký dôraz na podporu používateľa, kde dizajnér musí zisťovať potreby používateľa, ako bude interagovať s daným digitálnym produktom. Na to sú rôzne stratégie.“

Ako hovorí, tým sa však spolupráca nekončí. Pred pár rokmi dizajnéri spoločne s učiteľkami zo ŠUP Košice založili Občianske združenie UX / Košice, ktorého hlavnou činnosťou je podpora vzdelávania v oblasti User Experience (používateľská skúsenosť).

Unikátom je spolupráca so zamestnávateľmi

Už na začiatku experimentálneho overovania učiteľom pomáhali tvoriť učebné plány odborníci z praxe z medzinárodných dizajnérskych spoločností. Podľa Senior UX dizajnéra Petra Leška z Tatra banky je veľmi dôležité, aby sa žiaci učili aktuálne trendy a vedeli tak reagovať na rýchle zmeny v digitálnom prostredí.

“Mal som tú možnosť stáť pri zrode celého študijného odboru. Od začiatku bol nastavený tak, aby žiaci boli čo najviac spätí s praxou. Už od prvého ročníka žiaci dostávajú celoročné zadania od dizajnérov či už zo spoločnosti GlobalLogic Slovakia alebo z Tatra banky. Pravidelne chodia do firiem prezentovať svoje výstupy, kde následne dostávajú od profesionálov spätnú väzbu.”

Štátny vzdelávací program pre dizajn digitálnych aplikácií bol rovnako tvorený v spolupráci s odborníkmi. “S mojimi kolegami sa pravidelne zúčastňujem aj obhajob praktickej časti maturitnej skúšky. Dáva nám to skvelú príležitosť vidieť, kam sa žiaci posunuli a ako sú pripravení do praxe. Tým najšikovnejším ponúkame aj možnosť stáže už počas štúdia, alebo po skončení strednej školy príležitosť zamestnať sa,” hovorí Leško.

Študenti sa stretávajú s profesionálnymi dizajnérmi

“Organizujeme rôzne podujatia, kde žiaci majú možnosť spoznať profesionálnych dizajnérov a získať kontakty. Okrem rôznych vzdelávacích aktivít pre stredoškolákov sa snažíme podporovať výučbu aj na základných školách a univerzitách. Dáva nám to väčšie možnosti podporovať digitálne zručnosti a kritické myslenie. V Košiciach sa snažíme pravidelne organizovať eventy, pretože je veľmi dôležité, aby študenti boli už počas štúdia spätí s praxou a to nielen počas vyučovania, ale aj po tom, ako odídu zo školy. Aby sa prepájali s profesionálnymi dizajnérmi. Preto robíme naše komunitné eventy, akým je napríklad UX / PIVO #13 Téma UX / PIVA #13: Prístupnosť v dizajne. Najbližší bude 13. februára v Tabačke. Stretnú sa tam naši žiaci s profesionálnymi dizajnérmi. Ľahšie si potom nájdu prácu, alebo vybavia stáž vo svojom odbore, čo sa nám veľmi osvedčilo,”* dodáva Reváková.

Dizajn digitálnych aplikácií je zameraný na tvorbu digitálnych produktov pre budúcich používateľov so zameraním na ich potreby. Žiaci získavajú zručnosti najmä z oblasti User Experience a User Interface (používateľské rozhranie). Musia pochopiť celú stratégiu digitálnych produktov - od ideačných fáz, používateľských prieskumov, tvorbe funkčných prototypov a následné testovanie použiteľnosti.

“Od prvého ročníka pracujú s Adobe balíkom a neskôr s momentálne najpopulárnejším dizajnérskym nástrojom Figma. Digitálne zručnosti získavajú aj na predmete základy programovacích jazykov či videotvorba. Zvládnuť musia digitálny marketing, vizuálnu komunikáciu a samozrejme aj tradičné výtvarné techniky, nakoľko študujú na umeleckej škole,” tvrdí Reváková.

Absolventi odboru dizajn digitálnych aplikácií majú širokospektrálne zameranie. So svojimi zručnosťami sú pripravení ďalej študovať na vysokých školách alebo sa zamestnať v odbore. “Veľmi sa tešíme, že naši študenti sa dostali na výtvarné vysoké školy nie len v Košiciach, ale aj v Bratislave. Darí sa im aj na školách zameraných na marketing, manažment či informatika. Niektorí už teraz pracujú na pozíciách Junior UX dizajnér,” dopĺňa Reváková.

**Spolupracujú s Technickou univerzitou **

Pred približne 14 rokmi na Slovensku vnikla User Experience asociácia, ktorá začala nejakým spôsobom združovať týchto dizajnérov.

„My v Košiciach, keďže sme začali zakladať tento odbor na Škole umeleckého priemyslu, založili sme aj Občianske združenie UX/Košice, venujúce sa podpore nielen študentov na košickej ŠUPke, ale snažíme sa aj podporovať výučbu práve tejto oblasti, aby sme študentov učili aj empatii, problémovému riešeniu, keďže tieto oblasti spadajú pod UX dizajn.“

Vraví, že študentov chcú učiť kriticky myslieť, preto to podporujú už aj na základných školách, spolupracujú so združeniami, ktoré organizujú rôzne školy dizajnu.

„V rámci nich sme robili aj naše workshopy zamerané na túto formu vyučovania. Čo sa veľmi tešíme je, že spolupracujeme aj s Technickou univerzitou v Košiciach, kde sa snažíme pretláčať práve tieto metódy, keďže UX dizajn nie je len o vizuálnom umení, ale súvisí aj s technikou, preto spolupracujeme s Fakultou elektrotechniky a informatiky a s Fakultou umení.“

Niektorí študenti už počas štúdia stážujú v dizajnérskych štúdiách, kde sa už potom priamo zamestnali na pozíciách dizajnérov.

„Čo sa týka vysokých škôl, tak našou veľkou výhodou je, že náš odbor je širokospektrálny a snažíme sa, aby žiaci získali zručnosti nielen z vizuálneho dizajnu, ale aby poznali celú stratégiu a tým pádom môžu potom študovať UX dizajn na najbližšej vysokej škole, čo je v Brne, Zlíne, alebo v Prahe, pretože na Slovensku tento odbor nie je.“

Ľubica Reváková vysvetľuje, že žiaci si vyberajú dizajn, či už grafický, produktový, vizuálny dizajn, alebo vizuálnu komunikáciu.

„Našim cieľom práve je, aby vznikali predmety zamerané na UX dizajn. Študovať idú aj dátovú analytiku, alebo informatiku. Tí, ktorí sa viacej našli v tom technickom smere, keďže majú aj predmet základy programovacích jazykov, tak potom sa uberajú skôr tým technickým smerom.“

Na škole sú tiež študenti, ktorí študujú vyslovene grafiku, grafický dizajn, chcú viac maľovať.

„Veľmi rozšírené je to, že idú ďalej študovať marketing, alebo masmediálnu komunikáciu s tým, že ovládajú stratégie sociálnych sietí, pretože sa učia digitálny marketing. Takže tí, ktorí chcú ísť viac týmto smerom, tak si vyberú práve marketing. Čiže uplatnenie našich absolventov je naozaj širokospektrálne,“ uzatvára Reváková.

letná škola dizajnu.jpg

DDA1.JPG

letná škola dizajnu2.jpg

UX piknik.jpg

DDA2.JPG

DDA5.JPG

IMG_9424.jpg

DDA3.JPG

DDA4.JPG


Súvisiaci článok
Starosta Starého Mesta v Košiciach hovorí, že vyháňať diviaky už nestačí. Treba rázne konať!
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť