Zakladateľ Mikuláš Sisák začínal s predajom originálnych hot-dogov, no prelomový úspech dosiahol s tacos, čím získal ocenenie v konkurencii 17 krajín. Porota, zložená z michelinských šéfkuchárov a odborníkov na street food, ocenila nielen vynikajúcu chuť, ale aj kreativitu a dôraz na udržateľnosť.
European Street Food Awards je jednou z najväčších a najprestížnejších súťaží zameraných na street food v Európe. Bola založená v roku 2017 s cieľom podporovať a zviditeľniť street food kultúru, ktorá v posledných rokoch zažíva veľký rozmach. Regionálne súťaže sa každoročne konajú v rôznych krajinách, odkiaľ postupujú najlepší kuchári do veľkého finále. Tam sa stretávajú víťazi z celého kontinentu, aby súťažili o titul najlepšieho street foodu v Európe.
Hlavné aspekty súťaže
Súťaž sa koná v mnohých európskych krajinách a víťazi z národných kôl postupujú do veľkého finále. To dáva súťaži veľkú rozmanitosť kulinárskych štýlov, ktoré odrážajú regionálne tradície i inovatívne prístupy. Víťazi sú vyberaní na základe kombinácie faktorov, ako sú chuť jedla, kreativita, prezentácia a celkový zážitok. Hodnotia ich odborníci, ale aj verejnosť, ktorá môže hlasovať počas rôznych fáz súťaže.
Rozhovor s Mikulášom Sisákom, zakladateľom MIKI Streetfood
Aká bola inšpirácia pre vaše víťazné jedlo? Má nejaký špeciálny príbeh alebo osobný význam?
- V okolí kde pôsobíme ako aj na rôznych gastro festivaloch nám chýbali zaujímavé a inovatívne formy streetfoodu, to znamená priniesť "na ulicu" jedlá, ktoré nie sú také známe. Chýbala nám mexická kuchyňa, a to či už v autentickom prevedení alebo naopak s nádychom niečoho nezvyčajného a spojenia viacerých "svetov" - napr. "Slovenské tacos" ako trhané údené koleno s tradičným kapustovým šalátom alebo lokše s kačkou vo forme tacos.
Prečo ste sa rozhodli zapojiť do European Street Food Awards? Čo vás motivovalo zúčastniť sa tejto súťaže?
- Od samého začiatku sa nám páčila myšlienka streetfooodovej súťaže celoeurópskeho formátu. Mať možnosť si pred odbornou porotou (michelinskí kuchári, foodblogeri, odborníci z gastro oblasti) zmerať sily s tými nejlepšími foodtruckmi spomedzi 17 krajín EÚ je naozaj úžasná príležitosť, ktorá sa nenaskytne každý deň. Nám sa podarilo zvíťaziť v rámci národného kola na Slovensku dokonca 2 roky po sebe (2023 a 2024), vďaka čomu sme sa kvalifikovali do tzv. Grand Finale v Nemeckom Saarbrucken.
Ako by ste opísali svoj kulinársky štýl? Čím sa vaše jedlá odlišujú od konkurencie?
- Myslím, že svojou jedinečnosťou. Snažíme sa o netradičné kombinácie a prinášame tak nápady, ktoré sme inde nevideli.
Aké ingrediencie považujete za kľúčové vo vašich jedlách? Čo robí vaše jedlá jedinečnými?
- Predovšetkým kvalitné a lokálne suroviny, pričom spolupracujeme aj s niekoľkými remeselnými dodávateľmi.
Snažíte sa pri tvorbe jedál pracovať s miestnymi surovinami? Ak áno, ako sa vám to darí a prečo je to pre vás dôležité?
- Áno, snažíme sa o to, aj keď práve u menších dodávateľov a regionálnych producentov je väčší problém s konzistenciou a dostupnosťou, z tohto hľadiska je to potom náročnejšie.
Ako vás ovplyvňujú vaši zákazníci? Máte od nich spätnú väzbu, ktorá vás inšpiruje alebo posúva vpred?
- Samozrejme, feedback, respektíve konštruktívna kritika je to, čo nás posúva vpred. Podnikateľ by mal mať "svoj vlastný rozum" a svoje predstavy o tom, akým smerom by sa mal jeho biznis uberať. Ak však na tejto ceste nebude brať do úvahy potreby a priania svojich zákazníkov, ďaleko sa nedostane. Na streetfoode je čarovné to, že medzi kuchárom a hosťom je priamy kontakt, a tak presne viete, aký je feedback... Práve komunikácia je tu veľmi dôležitá.
Máte obľúbené príbehy zákazníkov, ktorí si obľúbili vaše jedlá?
- Nič konkrétne mi nenapadá. Často sa stretávame s tým, že sa k nám hostia opakovane vracajú, čo nás veľmi teší a napĺňa energiou do ďalšej práce.
Čo je vaším ďalším cieľom v street food scéne? Máte nejaké sny alebo plány, ktoré by ste chceli dosiahnuť?
- Naším cieľom je udržať si danú kvalitu aj pri zväčšovaní produkcie a neustále sa rozvíjať a posúvať vpred.
Ako sa podľa vás mení street food scéna? Aké trendy alebo inovácie vás v súčasnosti najviac zaujímajú?
- Ak máte na mysli streetfood scénu v celosvetovom meradle, tak si myslím, že streetfood scéna sa neustále vyvíja a neustále prichádzajú nové a nové trendy. Niektoré trvajú dlhšie, iné kratšie a tie najinovatívnejšie sa stanú takými obľúbenými, že pretrvajú naozaj dlho. Spoločným znakom medzi celosvetovou scénou a tou domácou streetfood scénou je určite stále väčšia rozmanitosť, čo je naozaj vítaným znakom streetfoodu.
Máte nejaký rituál alebo zvyk, ktorý dodržiavate pred začiatkom každej akcie alebo festivalu? Možno niečo, čo vás naladí na správnu atmosféru?
- V našom foodtrucku hrá vždy hlasná a dobrá hudba – aj takto sa snažíme prácu si naozaj užívať, vytvárať príjemnú atmosféru a vďaka tomu pripravovať jedlo s nadšením a láskou, to je tá najdôležitejšia ingrediencia.
Ak by ste mali vytvoriť jedlo inšpirované úplne inou kuchyňou, ktorú ste ešte nikdy neskúšali, ktorá by to bola a prečo?
- Takéto prepojenia, respektíve jedlá inšpirované inou kuchyňou a nami prispôsobené, robíme pomerne radi a často. Najznámejším príkladom je naše tzv. "Slovenské tacos".
Keď vytvárate nové jedlá, ako prebieha testovanie chutí? Kto je vaším najtvrdším kritikom?
- Vytváranie jedál začína na papieri. Určíme si nejakú základnú surovinu, ktorá je pre nás zaujímavá (môže byť napríklad sezónna, alebo nám jednoducho pasuje do ponuky). Od tejto hlavnej suroviny (najčastejšie konkrétny druh mäsa) sa odrazíme a prispôsobíme ďalšie komponenty daného jedla. Následne nové jedlo skúšame vždy viacerí z tímu, a to niekoľkokrát. Občas sa stane, že aj to čo, vyzerá na papieri veľmi zaujímavo, nakoniec ako komplexné jedlo spolu vôbec nehrá a platí to aj naopak – niečo, čo vymyslíme až popri ochutnávaní nás prekvapí a niekedy predčí všetky naše očakávania. Najlepším kritikom sú tí najbližší, ako napr. moja manželka a spoluzakladeľka MIKI Streetfood, pretože sú vždy maximálne úprimní.
Čo robíte vo voľnom čase, keď nepracujete s jedlom? Máte nejaké iné vášne alebo záľuby?
- Vo voľnom čase sa snažím čo najviac času tráviť s rodinou. Náš 9-mesačný prírastok nám robí veľku radosť a snažíme sa mu venovať čo najviac času.
Keby ste neboli kuchárom, čomu by ste sa venovali? Je v hre niečo úplne iné, napríklad šport, umenie alebo technológie?
- Mám vyštudavanú ekonómiu, veľmi ma baví a napĺňa podnikanie, budovanie a rozvíjanie niečoho nového, čo vytvára pridanú hodnotu nielen pre majiteľa, ale aj pre širšiu spoločnosť. To mi prišlo vždy veľmi zmyslupné a zaujímavé. Zrejme by moje kroky smerovali zas a znova cestou podnikania.
Miki Streetfood z Popradu dosiahli skvelý úspech už v roku 2023, keď získali 3. miesto na European Street Food Awards. Ich kreatívny prístup k tradičným slovenským chutiam im už druhý rok po sebe priniesol medzinárodnú pozornosť. Tento úspech ich pevne umiestnil medzi európsku špičku street food scény, a dokazuje ich schopnosť zaujať nielen domácich, ale aj zahraničných gurmánov.
Je naozaj obdivuhodné, že dokázali v priebehu dvoch rokov získať ocenenia na najprestížnejšej európskej súťaži street foodu, čo svedčí o ich vytrvalosti, kreativite a kvalite jedla.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť